Socialdemokraterna på Lidingö söker politisk sekreterare

Socialdemokraterna på Lidingö söker en politisk sekreterare när vi nu stärker vår organisation. Vi söker dig som vill vara med att bygga upp vårt lag för ett maktskifte. Vi driver en lokal politik för en jämlik, jämställd och hållbar kommun där alla kan känna trygghet och framtidstro. Är du den vi söker?

Som politisk sekreterare arbetar du nära vårt oppositionsråd och vår kommunala s-grupp. Du deltar i det dagliga politiska arbetet, ger stöd och underlag till våra representanter i nämnder och styrelser. Du spelar en viktig roll för politikutvecklingsarbetet och att föra ut samt väcka intresse och engagemang för vår politik.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Stödja oppositionsrådet och övriga s-ledamöter i beslutsprocesser.
  • Producera artiklar, pressmeddelanden, budskap, underlag, rapporter, talepunkter, infografik och innehåll för sociala medier.
  • Producera material såsom flyers, foldrar, annonser och grafisk design till hemsidan.
  • Ansvara för medierelationer/kontakt med journalister.
  • Omvärldsbevakning, intern kommunikation och digital kampanj.
  • Planera, genomföra och utvärdera interna och externa aktiviteter.
  • Samverka i politikutvecklingsarbetet med tjänstemän och andra aktörer, som exempelvis andra oppositionspartier, förenings- och näringsliv,

Vi söker dig som:

• Har god organisatorisk förmåga, arbetar strukturerat och är leveranssäker.
  • Har förmåga att planera kommunikationsinsatser som ökar kunskapen om och förtroendet för den socialdemokratiska politiken hos medborgarna.
  • Har erfarenhet av mediehantering och annonsering på digitala plattformar.
  • Har god kunskap om och erfarenhet av att arbeta med sociala medier och WordPress.
  • Uttrycker dig väl på svenska, både i tal och skrift, med ett anpassat språk efter uppgift, syfte och läsare.
  • Har god dator- och medievana, arbetar obehindrat i ordbehandlingsprogram – Officepaketet, samt med layout, bild- och videoredigering.
  • Har erfarenhet av att klara arbete som periodvis är under tidspress.
  • Snabbt kan sätta dig in i och förstå nya frågor.

Du har erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som operativt och har ett stort intresse för politik, opinionsbildning och påverkansarbete. Du är en flexibel och samarbetsinriktad lagspelare, som även kan jobba självständigt och ta egna initiativ utifrån givet uppdrag. Du arbetar med frågor som i första hand rör Lidingöpolitiken men du kommer också att få inblick i och arbeta med regions- och rikspolitiska frågor. Vi ser gärna att du har körkort.

Att du delar Socialdemokraternas värderingar ser vi som en självklarhet.

Kvalifikationer:

• Utbildning inom relevant område exempelvis media och kommunikation, statskunskap, samhällsvetenskap eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Tjänst:

Formellt anställs du av Lidingö stad som politisk sekreterare. Enligt kommunallagen har du rätt till tjänstledighet för att kunna ta tjänsten. Du blir anställd på årsbasis, med möjlighet till förlängning. Anställningen omfattas inte av LAS och gäller som längst fram till 31 december 2022.

Tjänsten är en deltidstjänst på 50 procent, arbete kvällstid och på helger förekommer.

Tillträde: 1 september 2020 eller enligt överenskommelse.

Löneform: Månadslön.

Arbetsplats: Lidingö stadshus samt vår närliggande partilokal, med flexibilitet avseende möten och konferenser.

Inför valåret 2022 kommer den politiska sekreterarens tjänstgöringsgrad och arbetsuppgifter ses över för att anpassas inför valarbetet.

Ansökan:

Skicka din ansökan med CV och personligt brev senast den 20 april med e-post till lidingo.sap@gmail.com

Vi behandlar inkomna ansökningar löpande.

För frågor och mer uppgifter kontakta:

Daniel Larson, tillträdande oppositionsråd, tel: 070 – 477 48 94, e-post: daniel.larson.1968@gmail.com

Ewa Lantz, e-post: ewa.lantz@abf.se

Olle Tahlén, tel: 073 – 079 47 34 eller e-post: olle.tahlen@live.se